Octetten van Gade en Mendelssohn


VRIJDAG 23 FEBRUARI 20:00 UUR / ENTREE GRATIS
Het Cenakel Cenakel 1 5022 KK Tilburg
-



Studenten van de strijkersafdeling spelen voor u octetten van Gade en Mendelssohn. 

Niels Wilhelm Gade
 (1817-1890) geboren in Kopenhagen begon zijn carrière als violist in het Royal Danish Orchestra. Mendelssohn was zeer onder de indruk van het werk van Gade, hij bracht zijn 1ste symfonie in première en nodigde hem uit om les te komen geven aan het beroemde conservatorium van Leipzig, waar hij een vriend en mentor voor Niels Gade werd. Na de dood van Mendelssohn werd Gade in 1847 aangesteld als directeur van het conservatorium en dirigent van het grote Gewandhaus Orkest.
Al in 1848 keerde hij terug naar Denemarken en werd directeur van de Copenhagen Musical Society en richtte een orkest en koor op. Hij heeft les gegeven en als componist invloed gehad op Edvard Grieg, Carl Nielsen en Otto Maling. Zoals met name Mendelssohn maar ook Schumann heel duidelijk hun invloed op hem hadden.
Dit is mooi te horen in zijn Octet in F-maj. op.17 voor strijkers uit 1849, wat een eerbetoon was aan zijn overleden vriend Felix Mendelssohn. Waar musicoloog Walter Wilson Corbett over schreef; 
"There is romantic charm on every page. For such an addition to the limited octet repertory, musicians have reason to be grateful. It is the expression of a poetic nature."

String Octet in F major, Op. 17
~Allegro molto con fuoco
~Andantino quasi allegretto
~Scherzo: Allegro moderato e tranquillo
~Finale: Allegro vivac

Jacob Ludwig Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 - 1847) schreef zijn Octet in E-flat major, Op. 20, in de herfst van 1828, 16 jaar oud, als een verjaardagsgeschenk voor zijn vriend en vioolleraar Eduard Ritz voor wie hij ook zijn vroege vioolconcert in d had gecomponeerd. Ondanks zijn faam als piano 'wonderkind' en zijn bekendheid als componist met 12 strijkers symfonieën was de rijpheid van dit werk toch een verassing. Hij kende ongetwijfeld het 1ste 'dubbelstrijkkwartet' van Louis Spohr maar hij vatte het orkestrale op enniet als 2 duellerende kwartetten. Hij schreef dat ook in de partituur dat alle stemmen en dynamische aanduidingen als in een symfonie moesten worden gespeeld en zelfs nog extremer.
Spohr erkende dit maar gebruikte het ook om zijn 'idee' op te hemelen; 
"Mijn 4 dubbelkwartetten zijn uniek in hun soort. Het octet van Mendelssohn valt in een heel andere categorie, waarin beide kwartetten niet in koor samenwerken en gedachten ontwikkelen maar waar alle instrumenten op individuele basis samenwerken." 
In 1830 zou het na diverse revisies, aan het vrolijke 1ste deel, het herfstachtige 2e deel en aan het uitbundige en kunstig meerstemmige laatste deel, worden uitgegeven. Over het Scherzo was hij van meet af aan tevreden, hij zou zich hebben laten inspireren door Goethe's Faust met name het deel met de beschrijving van de Walpurgisnacht. De officiële première vond plaats op 30 januari 1836 in het Leipzig Gewandhaus. Op enkele particuliere muziekavonden daar aan voorafgaand schoof hij zelf aan om een altvioolpartij voor zijn rekening te nemen.
De onlangs overleden bekende Schotse muziekcriticus Conrad Wilson omschreef in de volgende zin heel treffend dit beroemde werk;
"Its youthful verve, brilliance and perfection make it one of the miracles of nineteenth-century music."
 
String Octet in E-flat major, Op. 20
~Allegro moderato ma con fuoco (E-flat major)
~Andante (C minor)
~Scherzo: Allegro leggierissimo (G minor)
~Presto (E-flat major)
 
Musici;
 
Mendelssohn octet
1st violin Justinas Kaunas
2nd violin Chris Duindam
3rd violin Gabriela Torres
4th violin Eduardo Diez Garcia
1st  viola Marina Stalimerou
2nd viola Cerasella Pavel
1st  cello Chiung-Yin Huang
2nd cello Floor Bakker

Gade octet
1st  violin Chris Duindam
2nd violin Nestor Lasale
3rd  violin Hanah Donohoe
4th  violin Lore Vancauwenberghe
1st  viola Marina Stalimerou
2nd viola Susannah Nieuwenhuizen 
1st  cello Felicia Dercksen
2nd cello Floor Bakker